General.BrowserWarning
 
12. september 2022

NDI Sverige tar nytt däcklager i bruk

NDI Sverige fördubblar sin kapacitet med öppningen av ett helt nybyggt och genomoptimerat däcklager i Lund, vilket ska säkerställa ännu bättre service till kunderna och lönsam tillväxt enligt NDI-gruppens 2024-strategi.

Med plats för 160 000 personbilsdäck och en fördubbling av nuvarande lagerkapacitet har NDI Sverige fått utrymme för ytterligare tillväxt i och med öppnandet av ett nybyggt däcklager på företagets adress i Lund.

– I och med öppningen av det nya lagret har vi tagit ett viktigt steg för att säkerställa kunderna tillgång till ett ännu större produktsortiment och en effektivare och snabbare leverans. Allt för att vi på NDI Sverige, liksom resten av NDI-koncernen, arbetar utifrån uppdraget att vi ska vara kundernas föredragna leverantör av däck, fälgar och hjul. Dessutom ska det hjälpa oss att säkerställa lönsam tillväxt och i linje med koncernens 2024-strategi, säger country manager hos NDI Sverige, Lars-Henrik Forss.

Det nya lagret ska i samband med de nya logistikanläggningarna ge plats för 160 000 personbilsdäck – en fördubbling jämfört med idag – och säkerställa en ännu effektivare och snabbare hantering av gods till nytta för kunderna.

Bättre service till kunderna
Enligt Peter Liljedahl, försäljningschef hos NDI Sverige, har däckmarknaden bara blivit mer och mer komplex de senaste åren, vilket har gjort att däckgrossisten ställs inför ökande krav från kunder i alla branscher:

– Vi upplever en konstant tillväxt av antalet däcktyper och storlekar på marknaden. Det innebär att vi som däckgrossist måste ha ett större utbud av produkter tillgängliga i vårt fysiska lager. Samtidigt blir också personbilsdäck generellt sett större i takt med mängden elbilar och kräver mer utrymme, säger Peter Liljedahl.

– Med det nya lagret kommer vi att kunna möta detta behov, ge plats för ytterligare tillväxt och erbjuda kunderna ännu bättre service. Samtidigt effektiviserar vi vår logistik och slipper skicka varor från flera olika lager, då vi stänger företagets fjärrlager i Flen. Förutom att säkerställa en effektivare leverans bidrar detta också till att minska vår CO2-påverkan från våra transporter, framhåller han.

Många processoptimeringar
Enligt Peter Wickman, logistikchef hos NDI Sverige, kommer den ökade effektiviteten inte minst av att alla processer har tagits i beaktande, från att varorna levereras i containrar till att de packas och skickas ut till kunderna:

– Från det att vi får containrar fyllda med däck från våra leverantörer tills vi levererar varorna till våra kunder har vi optimerat alla hanteringsprocesser. Med vårt nya logistik- och hanteringssystem kan vi hantera dubbla antalet containrar och undvika onödiga interna godsförflyttningar. Med sex nya portar för våra 3,5 tons skåpbilar och en effektivare organisation av personbilsdäcken sparar vi också upp till en halvtimme per lastning av våra skåpbilar. Så vi ser fram emot att ta de nya anläggningarna i bruk för att säkerställa ännu bättre service till kunderna samtidigt som vi får en mer lönsam drift av företaget, säger han.

Hyllorna har redan fyllts på med nya vinterdäck inför den kommande vintersäsongen där NDI Sverige, liksom övriga företag i NDI-koncernen, har köpt in extra stora mängder för att uppnå en hög leveranskapacitet i en tid då det finns utsikter till brist på vinterdäck.

Presskontakt

Jens Jakob Velasco Hansen Kommunikationschef
NDI Sverige AB

Gamlemark/Blomstervägen
225 93 Lund
Sverige
Orgnr: 556221-8353
kundtjanst@ndi-se.com

Behöver ni hjälp?

Kontakta kundtjänst på:
046 379500

Måndag-torsdag: 8:00-16:30
Fredag: 8:00-16:00
Avvikande öppettider

Hitta snabbt

Kontakt
Om NDI

 

WEBSHOP