General.BrowserWarning
 
29. april 2022

NDI Group och SEGES lanserar ett nytt försök

Forskningssamarbetet mellan NDI Group och SEGES fortsätter med ett ytterligare försök, som just påbörjats, där fördelarna med att köra med olika hjulmonteringar under arbetet med att så undersöks.

Förra året inledde NDI Group ett forskningssamarbete med SEGES, där fördelarna med att köra med en komplett VF-däcklösning på gödselvagn och traktor under gödningsarbete undersöktes. Baserat på det framgångsrika samarbetet och försöket, som visade att VF-däck kan säkerställa ytterligare intäkter på 350 SEK per hektar för majsproducenter, har ett nytt försök inletts i slutet av april 2022.

– Vi har tagit nästa steg i vårt forskningssamarbete med SEGES och startat ett nytt experiment där vi undersöker hur stor effekt kombinationen av VF-däck och en speciell hjulmontering som används under sådden har på majsutbytet och skördens kvalitet. Vi jämför en lösning med dubbelmontage, där breda däck kör ovanpå fyra av raderna där man sår, med en lösning med smala hjul och VF-däck från Alliance där hjulen kör mellan raderna och VF-däcken med reducerat däcktryck, säger försäljningschefen på NDI Groups lantbruksavdelning, Jakob Nannberg Scheel.

I det nya experimentet jämförs körning med två olika hjulmonteringar. Här kan du se dubbelmontage-monteringen med breda hjul, där däcken löper ovanpå fyra rader under sådd.

Bättre kundrådgivning
Syftet med däcktestet, som äger rum på Agerbæk Maskinstation, är enligt Jakob Nannberg Scheel att ge ny, vetenskapligt baserad kunskap om hjulmonteringarnas effekt på skörden och kvaliteten på majsgrödor, så att NDI kan erbjuda lantbrukskunderna ännu bättre råd:

– För oss handlar det om att säkerställa att vi kan erbjuda bästa möjliga rådgivning till våra lantbrukskunder. Här är SEGES, som brobyggare mellan praktiskt lantbruk och forskning, den perfekta partnern eftersom de är experter på forskning och ser till att däcktestet följer vetenskapliga normer. Det ger oss den rätta vetenskapliga tyngden att basera våra råd till kunderna på, säger han.

Första i sitt slag
Enligt Henning Sjørslev Lyngvig, som är lantbrukskonsult inom fältteknik på SEGES, följer experimentet en metod liknande den som användes i förra årets däckexperiment.

– Metoden är densamma som förra gången. Vi kör med de två olika hjulmonteringar i fyra rader vardera per hjulmontering, medan majsen sås. Under året följer vi upp och tittar på majsens tillväxt och kvalitet. Efter skörden i höst kommer vi att analysera underlaget och jämföra majsen och utifrån detta kunna dra slutsatser om hur viktig hjulmonteringen är för skörden och kvaliteten på grödorna för majsproducenterna, säger han och utvecklar:

– Ett experiment i Tyskland har redan visat att körning med en hjulmontering där däcken löper mellan raderna ger en ökad avkastning, men det är första gången som ett experiment av den här typen genomförs på dansk mark. Vi ser mycket fram emot att se vad försöket kommer att visa och hur resultaten kan ge värdefull och praktisk kunskap till lantbrukare.

Förutom Henning Sjørslev Lyngvig bidrog Martin Mikkelsen, rikskonsulent inom grovfoder på SEGES, till försöket som beräknas vara klart i slutet av 2022.

De två tekniska konsulterna från NDI Groups lantbruksavdelning, Henrik Møllvang och Uffe Hansen, hjälper här till att byta hjul från den breda hjulslösningen till lösningen med smala hjul som löper mellan raderna.
Försöket fortsätter, nu med smala VF-däck i en hjulmontering som säkerställer körning mellan raderna under sådd.

Presskontakt

Jens Jakob Velasco Hansen Kommunikationschef
NDI Sverige AB

Gamlemark/Blomstervägen
225 93 Lund
Sverige
Orgnr: 556221-8353
kundtjanst@ndi-se.com

Behöver ni hjälp?

Kontakta kundtjänst på:
046 379500

Måndag-torsdag: 8:00-16:30
Fredag: 8:00-16:00
Avvikande öppettider

Hitta snabbt

Kontakt
Om NDI

 

WEBSHOP