General.BrowserWarning
 
20. januar 2022

VF-däck skapar ekonomisk vinst för bönderna

SEGES har genomfört ett försök med VF-däck som genomfördes i samarbete med NDI Group och Alliance. Resultaten visar att VF-däck kan säkerställa lantbrukarna en extra inkomst på upp till 35 000 SEK per 100 hektar, eftersom körning med lägre däcktryck leder till hälsosammare skördar och därmed högre avkastning.

I april 2021 inledde konsultföretaget SEGES, som arbetar med forskning, försök och lantbruksrådgivning, och NDI Group ett däckförsök där fördelarna med att köra med VF-däck skulle kartläggas. I försöket testades en traktor och en flytgödselvagn med två olika däckmonteringar, en med konventionella däck och en med VF-däck från Alliance. De konventionella däcken körde med ett tryck på mellan 2,2 och 3 bar, medan VF-däckens tryck var 1 bar. Försöket utfördes på ett majsfält med jordtyp JB3.

– Det har gjorts flera tester utomlands som visat att körning med VF-däck med lågt tryck ökar avkastningen och därmed vinsten per hektar. Nu har vi för första gången låtit göra ett experiment på dansk mark och resultaten är mycket positiva, säger Jakob Nannberg Scheel, försäljningschef på NDI Groups lantbruksavdelning.

Henning Sjørslev Lyngvig, som är nationell konsult inom fältteknik på SEGES, ses här tillsammans med NDI Groups lantbrukskonsulter under genomförandet av det gemensamma däckförsöket våren 2021.

En märkbar besparing
Resultaten i SEGES försök visar alltså att man genom att köra med VF-däck kan uppnå en meravkastning på mellan 1,5 och 2,2 procent, beroende på om man kör med en bredd på 8 eller 12 rader.

– Vi har nu fått insikt i data, vilket har gett oss en unik möjlighet att beräkna vad som kan uppnås i merintäkter med VF-däck. Om du utgår från data från SEGES och räknar ut vad du kan förvänta dig i merintäkter per hektar, då ligger det i vår beräkningsmodell på mellan 240 och 350 SEK, beroende på områdets bredd, säger Jakob Nannberg Scheel och utarbetar:

– Har man en åker på 100 hektar kan det vara en ganska märkbar besparing på flera tusen kronor som man uppnår. Dessutom visade försöket också att hjulslirningen med VF-däck minskade med 4,4 procent, vilket utan tvekan också ger besparingar på bränsleförbrukningen, och det lägre däcktrycket minskar också jordpackningen. Så nu har vi äntligen konkreta siffror på vad den ekonomiska fördelen med VF-däck är och vi ser mycket fram emot att använda dem i framtiden i vår kundrådgivning.

Möjlig större potential
Enligt Henning Sjørslev Lyngvig, som är rikskonsult inom området fältteknik på SEGES och som tillsammans med rikskonsult Martin Mikkelsen ansvarar för försöket, kan fördelarna med att använda VF-däck möjligen vara ännu större än de som syns i däckförsäket.

– När vi spred gödsel i april 2021 var marken väldigt torr och det gav extremt bra körförhållanden. Det är troligt att potentialen kan vara större under suboptimala förhållanden. Man skulle lätt kunna tänka sig att säga att det finns ännu fler fördelar att vinna på att köra på blötare mark, säger han.

NDI Group är den nordiska distributören av däckmärket Alliance, som är en del av Yokohama Off-Highway Tyres. Till försöket användes Alliance 372+ Agriflex på den testade traktorn och 389+ Agriflex på gödselvagnen.

Her ses en grafisk fremstilling af den øgede indtjening per hektar jf. data fra dækforsøget.

Presskontakt

Jens Jakob Velasco Hansen Kommunikationschef
NDI Sverige AB

Gamlemark/Blomstervägen
225 93 Lund
Sverige
Orgnr: 556221-8353
kundtjanst@ndi-se.com

Behöver ni hjälp?

Kontakta kundtjänst på:
046 379500

Måndag-torsdag: 8:00-16:30
Fredag: 8:00-16:00
Avvikande öppettider

Hitta snabbt

Kontakt
Om NDI

 

WEBSHOP